Wikia

† Geert Maria Lodewijk Smeekens
Seizoenen 11121314151617181920 Geert Portret S12
Eerste verschijning Aflevering 1920 - 6 januari 2006
Gespeeld door Peter Rouffaer
Huidig beroep
Huidige partner
Kinderen Sandrine Verbeelen
Ouders † Onbekend Smeekens en † Odette Julémont
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieLiefdesleven en FamilieBeroepslevenVerhaallijnenVerhaallijnenTriviaLees Meer

Algemene InformatieEdit

Geert Smeekens was een hoofdpersonage dat sinds 6 januari 2006 vertolkt wordt door Peter Rouffaer. Tijdens aflevering 3810 op vrijdag 26 juni 2015 wordt Geert neergestoken. Zijn personage verdwijnt uit de serie. 

Liefdesleven en FamilieEdit

Geert is de enige zoon van Odette Julémont en een onbekende vader, die nooit in beeld kwam . Zijn vader stierf net voordat Odette hem wou verlaten voor een lesbische relatie te beginnen. Jaren later krijgt Geert te horen dat Odette is overleden aan een natuurlijke dood. De relatie tussen zoon en vader was nooit goed tot enkele jaren terug. 

Geert komt in beeld als een vrijgezel met één dochter : Sandrine Verbeelen. Die is voort gekomen uit een one-night-stand met Emma Raeymaecker. Emma voedde haar dochter op met haar echtgenoot Jack Verbeelen.  Die twee zijn al overleden. Op het sterfbed van Emma vertelt ze dat Geert haar biologisch vader is. Sandrine komt na een hersenbloeding om het leven in februari 2008. Wat Geert vol verdriet maakt. 

Geert kan het goed vinden met Claire Bastiaens en starten een Oman een relatie. Toch duurt deze niet lang als hij wat voelt voor Claire's zus Marianne Bastiaens  en starten een relatie.  Ze besluiten ook te trouwen in het 15de seizoen. Nadat Marianne hem bedriegt met David Magiels, gaan ze tijdelijk uit elkaar. Met het proces tussen Tom en Lynn valt Marianne bijna voor de charmes van Ivo Courtois als Geert haar nog een kans wil geven. Toch blijft hun huwelijk niet duren want als Geert in seizoen 20 beschuld wordt van ontvoering. Marianne gelooft hem niet en dit is voor Geert de druppel en besluit van haar te scheiden. Hij had even gevoelens voor Judith Van Santen , maar zij niet. 

Later blijkt hij het zeer goed te kunnen vinden met Judiths schoonmoeder Hélene Symons en ze beginnen samen een relatie. Ze is echter alleen uit op Geerts geld. Het koppel besluit te trouwen in seizoen 20. Ondertussen heeft ze een affaire met de mysterieuze Henri, die later William De Greef is, de toemalige echtgenoot van Marianne Bastiaens, de ex-vrouw van Geert. Tijdens een ruzie in de seizoensfinale wordt Geert neergestoken door Hélene, zijn echtgenote. Hij overleeft dit niet en is overleden in de dokterspraktijk. Hélene wordt hierdoor beschuldigd van moord op Geert maar zal nooit gestraft worden want wordt in de seizoensfinale van seizoen 21 zelf vermoord door William De Greef, die later ook Marianne Bastiaens nog vermoord. 

BeroepslevenEdit

Geert is een geneesheer kolonel buiten dienst wanneer hij wordt geïntroduceerd als nieuwe huisarts in dokterspraktijk De Decker. De strenge man wint al gauw het respect bij de patienten en toont zijn levenslange ervaring. Daarbij is hij tevens vrijwillig geneesheer bij B-FAST.

Wanneer Geert onschuldig de gevangenis in gaat voor verdenking van ontvoering wordt zijn leven over hoop gegooid. Zijn liefdesrelatie met Marianne Bastiaens loopt op de klippen - die tevens in de woning van de dokterspraktijk woont - en de patienten wantrouwen Geert. Daarop besluit om op rust te gaan als geneesheer. Later vervangt hij nog eenmalig Judith Van Santen op de voorwaarde dat Marianne uit zijn buurt blijft.

OverlijdenEdit

Marianne heeft de gsm van Hélène meegenomen. Ze slaagt erin de toegangscode te achterhalen en kan alle berichten lezen naar de zekere Henri. Een hysterische Hélène gaat Marianne opzoeken, waarna het tot een een gevecht komt tussen beide. Geert probeert de twee uit elkaar te halen, maar later vinden Tom en Ann zijn roerloze lichaam terug naast Marianne. Geert is neergestoken en Marianne heeft het moordwapen in haar handen. Zowel Hélène als William vertellen hun dat zij het was die Geert heeft vermoord. Toch komt later aan het licht dat Hélene haar vermoord had. 

VerhaallijnenEdit

Geert komt thuis, maar merkt op dat er niemand is. Hij merkt wat bloed aan de trap op en kijkt meteen op zijn gsm die blijkbaar uitstond. Wanneer hij hem aanzet ziet hij dat Ann een sms had gestuurd dat Marianne in het ziekenhuis ligt. Hij haast zich er naartoe. Marianne ontwaakt naast Geert. Hij belooft haar om haar nooit meer alleen te laten, maar dan komen Tim en Danny de ziekenhuiskamer binnen. Ze arresteren hem op verdenking van de ontvoering van Emma. Geert wist hier niks over en is verrast.

Geert krijgt het in de gevangenis hard te verduren. Hij wordt in elkaar geslagen. Door gebrek aan bewijsmateriaal moet de onderzoeksrechter hem laten gaan. Politieagent Danny laat Geert niet graag gaan. Hij is er van overtuigd dat Geert schuldig is. Ook Marianne weet niet meer wat ze moet denken. Wanneer hij bij Marianne langsgaat, twijfelt ze aan zijn onschuld. Geert vindt het onmenselijk van haar.

Door een tijdlijn op te stellen vindt hij het wat raar dat alle aanwijzingen naar hem zó duidelijk zijn. Hij denkt dat hij er wordt ingeluisd. Hij gaat naar Judith om zijn onschuld te bewijzen, maar ze draait compleet door als ze hem ziet. Geert breekt hiermee zijn voorwaarden. Danny en Tim komen hiervoor langs. Tijdens een nieuwe huiszoeking wordt er het kettinkje van Emma in Geert zijn jas gevonden. Mayra en Ann beginnen aan Geert zijn onschuld te twijfelen. Marianne is helemaal aangedaan. Geert wordt opnieuw opgesloten. Tim volgt zijn intuïtie over dat Geert onschuldig is. Hij stort zich helemaal op de zaak, maar wordt er af gehaald door hoofdinspecteur Danny.

Tim start vervolgens een privéonderzoek. Hij ontdekt dat een van de IP-adressen overeenstemt met de bibliotheek in de buurt. Hij vraagt zonder een toestemming de bewakingsbeelden op bij de bibliotheek. Geert was op dat moment in een rusthuis met Odette en dit betekent dat hij onschuldig is.

...

|fotos =

TriviaEdit