Wikia

Marianne Eliane Hubertus Bastiaens
Seizoenen 123456789101112131415161718192021222324 Marianne Portret S22
Eerste verschijning Aflevering 4 - 28 december 1995
Gespeeld door Leah Thys
Huidig beroep Gepensioneerd
Huidige partner -
Kinderen Ann De Decker en Tom De Decker
Ouders † Charles Bastiaens en † Madeleine Van Vooren
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages

Algemene InformatieEdit

Marianne Bastiaens is een hoofdpersonage dat van 28 december 1995 (aflevering 4) tot en met 25 januari 1996 (aflevering 24), van 5 maart 1996 (aflevering 52) tot en met 9 november 2015 (aflevering 3861) en sinds 25 december 2015 (aflevering 3895) wordt vertolkt door Leah Thys.

Familie en LiefdeslevenEdit

Er zijn (nog) geen details over de familie en het liefdesleven van dit personage beschikbaar.

Studies en BeroepslevenEdit

Er zijn (nog) geen details over de studies en het beroepsleven van dit personage beschikbaar.

VerhaallijnenEdit

Thuis afl4243 AnnMarianne
Thuis afl4244 LeoMarianne
Thuis afl4276 TomMarianne
Thuis afl4255 ThillyMarianne
Thuis afl4289 AnnTomMarianne
Thuis afl4289 TomMarianne
Thuis afl4290 MarianneKarin
Thuis afl4296 StanEmmaMarianne
Thuis afl4315 MarianneStan
Thuis afl4339 LeoMarianneSandrine
Thuis afl4401 TomStanMarianne
Thuis afl4424 MarianneLeo
Thuis afl4428 MarianneStanTom
Thuis afl4432 MariannePeter
Thuis afl4433 MarianneNancy

Mayra komt tot de conclusie dat Sandrine verdwenen is en beslist om de politie in te lichten. Ze brengt daarop ook Ann op de hoogte, die op dat moment net het beeld deelde met Jessica Engels. Marianne is ondertussen met Sandrine een ijsje gaan eten. Ze kwam aan op het appartement van Mayra en had haar kleindochter meegenomen toen ze merkte dat die alleen zat. Ann is beschaamd over het gedrag van haar moeder en verontschuldigt zich bij Mayra. Marianne biecht ook op aan haar dat ze Mayra had proberen omkopen voor het hoederecht over Sandrine. Na een emotionele aanvaring met Ann hierover probeert Leo Marianne te troosten en komt het tot een kus. Leo beantwoordt de kus, maar krijgt meteen een slag in het gezicht. Marianne krijgt spijt en trekt naar Leo, die op dat moment bij Rosa zijn beklag aan het doen is. Hoewel het opnieuw tot een kus komt, willen beide hun vriendschap niet laten verpesten en verder te gaan als vrienden.

Er is slecht nieuws over Sandrine. Ze heeft gegeten van de vergiftigde pralines die Julia Van Capelle liet brengen en is opgenomen in het ziekenhuis. Het blijkt uiteindelijk nog mee te vallen en Sandrine kan al gauw weer naar huis.

Charité gaat studeren in Namen en geeft daarmee haar job als secretaresse van de dokterspraktijk op. Marianne stelt zich kandidaat om de job over te nemen om iets om handen te hebben. Maar net op dat moment arriveert ook Thilly Van Santen, de zus van Judith. In ruil voor kost en inwoon neemt zij de taken van Charité over. Het duurt echter niet lang vooraleer Judith haar buiten gooit en Marianne toch aangesteld wordt voor het werk.

Marianne botst bij een bezoekje aan Ann op een vrijpartij met Jessica. Marianne is niet te spreken over de relatie, aangezien ze Jessica veel te jong vindt en het daarbij de babysit van Sandrine is. Daarbovenop heeft Ann besloten om haar mee te nemen naar de bruiloft van Tom en Judith, die verplaatst is van 5 oktober naar 1 november. Zowel Marianne als Tom kunnen de komst niet verijdelen.

De grote dag is aangebroken voor Tom en Judith. De familie en vrienden verzamelen zich in De Withoeve en de schepen huwt het paar. Het lijkt een mooie dag te worden, want Stan en Emma hebben nog een mooi cadeau: ze vragen Tom om hen te adopteren. Maar Jessica's komst zet al gauw kwaad bloed. Zo ontstaat er opschudding als blijkt dat er geen plaats voor haar is voorzien aan de tafel. In haar speech haalt Marianne scherp uit naar Jessica, waarop ook Ann - die inmiddels al te veel heeft gedronken - besluit een woordje te zeggen. Ze verwijt haar moeder onder andere Walter het 'graf in te hebben gejaagd'. Marianne is emotioneel en begrijpt niet hoe Ann zoiets tegen haar kan zeggen. Jessica loopt kwaad weg en maakt een einde aan hun relatie. De situatie verslechtert enkel nog wanneer Ann ziet dat Karin Baert op het feest aankomt. Ze trekt naar de genodigden toe en verkondigt dat Tom al maandenlang een affaire heeft met Karin. Marianne geeft Tom een mep en leest hem te les. Ze kan het niet voorkomen dat Judith hem het huis uitgooit.

Marianne spoort Tom aan om te blijven vechten voor Judith, terwijl ze Ann de les leest. Het komt tot een hevige confrontatie tussen broer en zus en hun relatie blijkt voor goed te zijn verzuurd. Ann kan Judith overtuigen om Marianne uit haar job van secretaresse te zetten en het huis uit te gooien. Marianne is bang om Stan en Emma te verliezen wanneer ze het huis uit zou moeten en hoopt dat Judith nog zou bijdraaien. Ze gaat met Leo een paar dagen naar zee om de situatie te laten bekoelen.

Marianne keert vroegtijdig terug van zee als ze hoort dat Stan zich rebels opstelt. Ze hoort dat Tom hem veilig heeft thuis gebracht en maakt van de situatie gebruik om Tom en Stan geregeld samen te brengen. Tom verwent hem met een smartphone als hij hoort dat hij van Judith de zijne niet meer mocht gebruiken. Marianne besluit om Judith ademruimte te geven en trekt bij Leo in, onder strikte voorwaarden die beide hebben opgesteld. Aanvankelijk zou Marianne te flat naast die van Leo hebben gehuurd, maar deze was al bezet inmiddels. Hoewel Angèle en Rosa het anders voorspelde verloopt het samenwonen van Marianne en Leo zo goed als vlekkeloos.

Tijdens de feestdagen hoopt Marianne op een verzoening met haar familie. Ze gaat op kerstmis naar Judith met cadeautjes, maar botst ook op Ann, waarvoor ze niets had voorzien. Die is niet te vinden voor een verzoening en weigert Sandrine haar oma te zien. Maar dankzij Rosa kan Marianne alsnog haar kleindochter blijven zien. Op oudejaarsavond komt Tom bij Marianne en Leo over de vloer, al voelt Leo zich als een derde wiel aan de wagen.

Leo bezoekt Ann in de hoop haar te doen bijdraaien. Hij vertelt dat Marianne aan het wegkwijnen is zonder haar familie, maar daar lijkt ze zich niets van aan te trekken. Op carnaval kan Leo Mariannes gedachten wel verzetten, hoewel Marianne een verkleedpartij niet erg ziet zitten. Rosa en Sandrine transformeren haar dan nog eens in een heks.

Marianne helpt Tom bij de verhuizing van zijn advocatenkantoor. Ze begrijpt echter niet dat Karin Baert nog steeds zijn vaste zakenpartner is. Het komt toch tot een scheiding tussen Tom en Judith. Marianne is vastberaden om voor het huis te vechten dat Judith claimt. Samen met Tom bedenkt ze een strategie om de openbare verkoop te winnen. Op de verkoop vraagt Ann echter om haar onder vier ogen te spreken. Ze stelt voor om terug Sandrine wat vaker haar oma te laten zien op voorwaarde dat ze Ann laat winnen. Nadat Ann 710.000 euro biedt, wacht Tom op het moment dat Marianne zijn bod overneemt, maar dat gebeurt niet tot diens teleurstelling. Hij verwijt zijn moeder te hebben gekozen voor een bastaardkind. Dat laat Marianne niet zeggen en ze geeft Tom een slag in het gezicht.

Al mag Marianne nu wel Sandrine terug zien, is haar relatie met Tom ook verpest. En na een aanvaring in de Frens tussen Sandrine en Britney, waarbij Sandrine commentaar heeft op de kledij van Britney, is ook Nancy niet meer te vinden voor contact met Marianne. Ze haalt uit naar haar, maar Marianne doet alsof haar neus bloedt. Op diens verjaardag probeert Marianne terug contact te zoeken met Tom. Dat slaagt min of meer en Marianne gaat terug over de vloer bij Tom. Ze botst dan ook op een stoeipartij tussen hem en Karin.

Leo en Marianne komen de laatste tijd niet meer echt overeen en uiten hun frustraties tegen respectievelijk Rosa en Tom. Marianne vraagt aan haar zoon of ze misschien bij hem kan komen inwonen, maar daar blijkt hij niet voor te vinden. Hij raadt haar aan om voor een eigen appartement uit te kijken. Marianne geeft commentaar op het feit dat het slot van Toms voordeur stuk is, waarop dat wordt hersteld door De Kabouters. Marianne kan het zo regelen dat ze niet alleen het slot komen herstellen, maar ook al haar meubels verhuizen naar het oude advocatenkantoor. Ze verrast Tom bij zijn thuiskomst met een nieuwe sleutel en haar aanwezigheid. Ze helpt hem er aan denken dat zij hem het gebouw destijds heeft geschonken.

TriviaEdit

  • Marianne onderging met Rosa Verbeeck een hevig gevecht op een station in aflevering 624 (15 april 1999). De scene wordt door velen de meest iconische vechtscene uit de Vlaamse televisiegeschiedenis genoemd.
    • De opnames van deze scenes gebeurden op 8 februari 1999. Net op die dag was er een hevige sneeuwval, wat ook zichtbaar is in de scenes.
    • In de uitzending van 8 februari 2018 van het programma "Van Algemeen Nut" was Jan De Bruyne te gast, de korpschef die Rosa en Marianne uit elkaar moest halen. Steven Van Herrewege blikte terug met hem op de scene en deed een reconstructie over hoe het kwam dat het maar liefs 1 minuut en 5 seconden duurde voor Jan de dames bereikte.

QuotesEdit

Er zijn (nog) geen quotes van dit personage beschikbaar.

GeneriekEdit

Er zijn (nog) geen titelkaarten uit de generiek van dit personage beschikbaar.

FotoshootEdit

Er zijn (nog) geen foto's uit een fotoshoot van dit personage beschikbaar.

Foto'sEdit

Lees MeerEdit