Wikia

Marie Van Goethem
Vorig Hoofdpersonage
Naam Marie 'Mary' Van Goethem
Beroep Secretaresse (2000-2006)
Bedrijfsleidster (2006-2008)
Familie
Ouders Dré Van Goethem
Evelynn Harmston
Productie
Gespeeld Door Patsy Van der Meeren
Debuut Aflevering 538 (16/12/1998)
Einde Aflevering 2350 (29/02/2008)
Reden Verhuisd
Marie is de dochter van Dré Van Goethem en aanhoudster van Luc Bomans.

Algemene informatieEdit

Marie De Ruyter-Van Goethem was een hoofdpersonage dat in het vierde seizoen haar intrede maakte in de serie. Het personage werd vertolkt door Patsy Van Der Meeren. Ze verdween het dertiende seizoen uit de serie.

VerhaallijnenEdit

Seizoen 4Edit

Jean-Pierre worstelt met vreselijke schuldgevoelens. Jaren geleden, veroorzaakte hij in dronken toestand een auto-ongeluk waarbij zijn vrouw om het leven kwam en zijn dochter Marie blind werd. Dankzij Marianne komt het tot een verzoening tussen Marie en Jean-Pierre. Marie raakt geïntrigeerd door de gespannen verhouding tussen Dré en Jean-Pierre. Haar zoektocht loont en ze ontdekt dat Dré en Jean-Pierre oude bekenden zijn uit de periode dat ze in Congo woonden.

Seizoen 5Edit

Dankzij Marianne kan Marie een peperdure oogoperatie ondergaan. De ingreep slaagt en Marie kan weer zien. Wanneer Jean-Pierre verneemt dat Dré jarenlang een buitenechtelijke relatie met zijn vrouw Evelyne had en zij van plan was hem te verlaten, krijgt hij een hartaanval. Dré kan hem redden. Marie ontdekt tot haar ontzetting dat haar bloedgroep niet overeenstemt met die van Jean-Pierre of Evelyne.

Seizoen 6Edit

Jean-Pierre zint op wraak wanneer hij ontdekt dat Marie de biologische dochter van Dré is. Dré is in zijn drankzucht hervallen en wordt hierop gepakt door Jean-Pierre. Dré wordt geschorst door de Orde van de Geneesheren, maar kan uiteindelijk dankzij Jean-Pierre zijn verslaving onder controle krijgen.

Seizoen 7Edit

Marie en Senne raken verstrikt in een drugsdeal. Omdat Jean-Pierre bankroet is door een inbraak in zijn antiekzaak en de verkoop van een vervalst schilderij, wil Marie hem helpen door het geld van de drugs aan hem te schenken. De deal mislukt en Marie wordt gegijzeld. Senne kan haar met de hulp van Jean-Pierre en Dré te redden. Even lijkt alles rozegeur en maneschijn, maar dan komt Eva onverwacht terug uit Zuid-Afrika. Senne heeft nog altijd een boon voor haar en kan niet kiezen tussen de twee. Ze hebben een tijdje een driehoeksverhouding, maar uiteindelijk wordt Senne door de meisjes gedumpt.

Seizoen 8Edit

Marie wordt verliefd op een zekere Alex Walters. Tot haar ontzetting moet ze vernemen dat hij nog altijd getrouwd is. Ze breekt met hem en zweert de mannen af. Jean-Pierre en Ann kunnen geen kinderen krijgen. Jean-Pierre hervalt in zijn drankverslaving en rijdt een vriend van Sam aan. Marie is verontwaardigd en teleurgesteld en wil dat Dré haar officieel adopteert. Ook Ann breekt met Jean-Pierre en wanneer Jean-Pierre een groot fortuin van zijn vader erft, muist hij ervan door.

Seizoen 9Edit

Marie verneemt via een brief dat Jean Pierre akkoord gaat met de adoptie door Dre en dat hij haar zijn appartement schenkt. Op de opening van het kasteel van Alex ontmoet ze een zekere Philippe Bertels. Even lijkt de passie op te laaien maar dan moet Marie toegeven dat ze nog steeds meer voelt voor Alex. Alex is bereid om te scheiden van zijn vrouw Claire en wil met Marie een nieuw leven beginnen in het buitenland. Dat is echter buiten de bezitterige Claire gerekend. Ze vermoordt Alex en maakt Marie wijs dat hij er vandoor is met haar beste vriendin Katrien.

Marie blijft achterdochtig en wil te weten komen wat er met nu echt met Alex aan de hand is. Met de hulp van Michael, die later moet toegeven dat hij eigenlijk verliefd is op Marie, slaagt ze erin om Claire in het nauw te drijven. In een wanhoopspoging om haar geheim te bewaren vermoordt Claire Katrien. Tijdens een achtervolging krijgt Claire een ongeval en ontdekt Marie het lijk van Katrien in de koffer van Claire's auto. Claire weigert echter aan de politie te vertellen wat er met Alex is gebeurd en pleegt zelfmoord.

Even lijkt het erop dat Marie nooit de waarheid zal achterhalen maar dan ontdekt ze een opschrift op het graf van Claire: 'voor altijd verenigd in de liefde'. Ze laat het graf openmaken en ontdekt het lijk van Alex naast dat van zijn vrouw Claire. Marie laat Alex opnieuw apart begraven en kan eindelijk verder met haar leven...

Seizoen 10Edit

Wanneer Dré's dochter Marie even later een relatie begint met Michaël zal Dré er alles aan doen om hen uit elkaar te halen. Uiteindelijk beseft hij dat hij zijn dochter zal moeten loslaten en besluit hij met Jenny naar Zuid-Frankrijk te emigreren om er een nieuwe toekomst op te bouwen.

Marie probeert zich vooral op haar werk te concentreren, maar dit belet haar niet om verliefd te worden op Michaël, zoon van Eric en dokter in de praktijk van Dré. Samen beleven ze een moeilijke periode wanneer Michaël ondervraagd wordt in de verkrachtingszaak. Uiteindelijk vertrouwt Marie Michaël terug, maar er is teveel gebeurd tussen hen. Michaël beseft dat hij toch niet 'de ware' is voor Marie en beëindigt hun relatie. Hij vertrekt met Artsen Zonder Grenzen.

Seizoen 11Edit

Luc en Leontien storten zich op een nieuw avontuur: het Eldoradoproject. Marie krijgt steeds meer verantwoordelijkheid naar zich toe geschoven, maar er is nog meer werkvolk en geld nodig om het project te kunnen realiseren. Simonne en Frank besluiten om met Sanitechniek mee te werken aan het project en ook Walter Frans springt mee op de boot als aannemer. Wat een prachtig succesproject had moeten worden, loopt uit op een groot fiasco voor alle betrokkenen. De rivaliteit tussen Walter en Jacques zorgt er voor dat het hele project failliet wordt verklaard. Simonne en Frank zijn alles kwijt, maar Luc en Leontien hebben via een achterpoortje nog een vette cheque kunnen opstrijken.

Seizoen 12Edit

Eddy kan z'n belofte om nooit meer te drinken niet houden en begaat een fout tijdens zijn werk. Hij wordt op staande voet ontslagen door Marie. Sandrine, de nieuwe binnenhuisarchitecte van Marie Design, begint een relatie met Ann, die voor haar zieke moeder Emma heeft gezorgd.

Leontien is terug thuis en voelt zich helemaal herboren. Vanaf nu komt haar familie op de eerste plaats, maar Luc gelooft niet dat ze genezen is. Zeker wanneer Leontien totaal geen interesse meer toont in Marie Design. Intussen heeft Marie zich als baas van Marie Design ontpopt tot een echte zakenvrouw. Luc begint achter de rug van Leontien een affaire met Marie. Wanneer Leontien dit ontdekt, zet ze Luc zonder pardon aan de deur. Maar Luc geeft zich niet zo snel gewonnen.

Seizoen 13Edit

Nu Luc voor Marie heeft gekozen, wil Leontien haar eigen leven terug opbouwen met haar Lowieke en vooral zonder Luc. Maar dat laat Luc niet zomaar gebeuren, hij weigert Lowie op te geven en begint aan een genadeloze strijd om Lowieke. Samen met Marie bedenkt hij een duivels plan om Leontien gek te verklaren, maar hun plan mislukt. Leontien verdwijnt samen met Lowie en Luc blijft gefrustreerd achter. Wanneer Marie Design in de problemen komt door agressieve schuldeisers van Luc, is de maat vol voor Marie. Ze legt de boeken neer en laat Luc in de steek. Luc start van dan af aan een verbeten zoektocht zijn zoon, waarbij hij niets of niemand ontziet.