Wikia

Simonne Backx
Seizoenen 123456789101112131415161718192021222324 Simonne Portret S24
Eerste verschijning Aflevering 1 - 23 december 1995
Gespeeld door Marleen Merckx
Huidig beroep Zaakvoerster Taxi Leo
Huidige partner Frank Bomans
Kinderen Sam De Witte en Kaat Bomans
Ouders Constant De Schrijver en † Yvette Backx
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages

Algemene InformatieEdit

Simonne Backx is een hoofdpersonage dat sinds 23 december 1995 wordt vertolkt door Marleen Merckx.

Familie en LiefdeslevenEdit

Er zijn (nog) geen details over de familie en het liefdesleven van dit personage beschikbaar.

Studies en BeroepslevenEdit

Simonne werkt reeds jaren als secretaresse bij het loofdgietersbedrijf Sanitair Vercammen wanneer ze Frank Bomans er leert kennen. Met het dreigement Frank te ontslaan wordt Simonne door haar baas Robert Vercammen gedwongen om met hem naar bed te gaan. Na het overlijden van Robert komt ze onder het gezag van Leontien Vercammen te staan. Wanneer die door een listige streek van Luc Bomans en Marianne Bastiaens uit het bedrijf wordt gezet, richt ze samen met Simonne en Frank een concurrerend loodgietersbedrijf Sanitechniek op. Simonne behoudt haar functie als secretaresse en steelt het klantenbestand van Sanitair Vercammen.

Door een verkeerde investering gaat Sanitechniek failliet. Na een periode werkloos te zijn kan Simonne toch samen met Frank en haar moeder Yvette Backx aan de slag aan de dispatch van Taxi Ter Smissen. Enige tijd later stapt Simonne samen met haar beste vriendin Julia Van Capelle in het nieuwe reiscafé De Noorderzon om er de keukenfaciliteiten te bedienen. Opnieuw komt ze echter zonder job te staan wanneer Peggy Verbeeck de zaak opdoekt.

Simonne zit na een verkeersongeluk in een rolstoel, waardoor ze vaak bij het solliciteren wordt afgewezen. Ook bij het café Frens, opgericht door haar zoon Franky Bomans en Jens De Belder, kan ze niet terecht als keukenhulp aangezien ze door de problemen met haar bekken regelmatig dingen laat vallen. Even werkt ze weer bij Sanitechniek - dat als nieuw bedrijf is opgericht onder dezelfde naam en functie - maar na een ruzie met haar baas Luc stapt ze op. Ook haar job in de telemarketingsector draait uit op een sisser.

Wanneer Leo Vertonghen op pensioen gaat verkoopt hij het taxibedrijf waarin Simonne eerder werkte. Samen met Peggy koopt Simonne het bedrijf en hernoemt het tot Taxi Leo. Later neemt Femke De Grote Peggy's functie over en wordt het bedrijf opnieuw hernoemd tot Taxi LEV.

VerhaallijnenEdit

Simonne is verkoopster bij Sanitair Vercammen. Op het bedrijf heeft ze Frank Bomans leren kennen, die er loodgieter is. Simonne is de zoveelste scharrel van Frank, in diens huwelijk met Jenny Verbeeck. Hun dochter Bianca luistert een conversatie tussen Frank en Simonne af en is erg teleurgesteld in haar vader. Hij belooft om zijn affaire volledig stop te zetten, maar Simonne geeft niet zomaar op. De volgende dag duikt ze namelijk op in Kapsalon Rosa, om haar haar te laten kleuren naar de rossige kleur waar Frank op valt. Haar kapster is niemand minder dan Jenny zelf. Frank is weer even snel buiten als hij er botst op Simonne.

Simonne blijft de deur platlopen bij Frank, die niet aan haar kan weerstaan. Op zekere dag botsen Jenny en Bianca bij hun thuiskomst op een kus tussen de twee. Jenny kan Frank niet meer vergeven en gaat bij haar beste vriendin Marianne inwonen. Ook Bianca is het overspel van haar vader beu en trekt uit huis om haar moeder te volgen. Simonne ziet dit als de perfecte gelegenheid om bij Frank in te gaan wonen, maar die ziet af van de breuk en heeft er geen oor naar. Jenny betrapt de twee niet veel later alsnog in bed, tot haar grote ontzetting. Frank geeft toch toe aan Simonne haar pogingen om bij hem in te trekken, op voorwaarde dat ze zich overdag uit de voeten maakt, om bij Bianca niet al te veel kwaad bloed te zetten.

Frank wordt ontslagen bij Sanitair Vercammen en dat komt zwaar aan. Er staat hem een zware periode te wachten nu hij zonder werk zit. Ook Simonne komt op de wip te staan bij het bedrijf. Frank kan dan wel zijn job terugkrijgen, maar dan staat zijn moeder Florke Rousseau voor de deur, die allesbehalve kan lachen met de komst van Simonne. Het komt al snel tot een hevige confrontatie tussen de twee, maar Florke is genoodzaakt bij hen in te trekken, nu haar partner is overleden en diens dochter het huis wil verkopen of verhuren.

Er komst goed nieuws, alleszins volgens Simonne; zij heeft een tweede job gevonden bij de cafetaria van een sporthal. Maar op haar eerste werkdag komen zij en Bianca erachter dat ze nu collega's van elkaar worden. Simonne probeert het ijs te breken, wat Bianca niet onmiddellijk toelaat, maar slaagt er toch in om haar te overtuigen van haar goede bedoelingen. Wanneer ze na een werkdag bij Vercammen terugkeert met een blauw oog is Frank in alle staten. Zeker wanneer hij verneemt dat het blauw oog bezorgd werd door Louis Vercammen, hun grote baas. Dit is voor hem reden genoeg om te staken.

Simonne krijgt een vervelend bezoekje van Vercammen, die opnieuw met haar naar bed wil. Florke botst op een schermutseling tussen de twee en dwingt Simonne tot te vertellen wat te ware reden was van het bezoek. Zij vertelt aan haar dat ze met Vercammen het bed heeft gedeeld, zodat Frank zijn job kon terugkrijgen. Ze smeekt Florke om er niets van te zeggen aan Frank. Die krijgt na het dichtlassen van de hoofdingang tijdens de staking grote problemen en vliegt alsnog buiten bij het bedrijf. Hij wil nu zijn eigen loodgietersbedrijf opstarten, met de financiële steun van Simonne. Vanaf dan is Sanitair Bomans een feit.

De gemoederen geraken opnieuw verhit bij de familie Bomans wanneer Franks broer Luc voor de deur staat. Hij heeft indertijd zijn broer en vader in te steek gelaten, om naar Amerika te vertrekken met een pak geld van hun bedrijf, dat later op de klippen is gelopen. Ook Franks problemen met Vercammen gaan van kwaad naar erger. Die eist een grote schadevergoeding, die Frank niet kan betalen. Simonne probeert hem te overtuigen om te trouwen. Later voorziet ze samen met Florke een ander plan. Ze zou nog eenmalig het bed moeten delen met Vercammen, om zo de schadevergoeding kwijt te kunnen schelden.

Vercammen blijkt zich niet aan de afspraak te hebben gehouden en eist alsnog een schadevergoeding van 523.000 frank voor het geleden verlies na Franks actie. Luc gaat met Frank naar een advocaat en het blijkt dat een proces zou jaren kunnen aanslepen. Ze triomferen en gaan iets drinken in de cafetaria waar ook Simonne werkt. Daar duikt echter ook Vercammen op, die Frank uitdaagt door te vertellen dat hij al meermaals met Simonne naar bed is geweest. Simonne ontkent de feiten en reageert verontwaardigd naar Frank toe. Die slaat vervolgens Vercammen hardhandig neer, waarop die zonder enige beweging op de grond blijft liggen in een plas bloed.

Simonne is de hele situatie beu en pakt haar koffers. Voor haar vertrek probeert Frank haar alsnog te overtuigen van zijn goede bedoelingen rond zijn zangcarrière, maar zij wil er niets meer over weten. Ondertussen heeft ze gesolliciteerd bij Marie om te kunnen beginnen als secretaresse bij Sanitair Vercammen. Ze krijgt de job en trekt samen met Franky in bij Yvette, in het appartement boven Sanitechniek. Vooral Franky lijdt onder de breuk van zijn ouders.

Yvette heeft te horen gekregen dat Stan haar vroegere minnaar is en tevens de vader van Simonne. Ze is woest en legt hem het zwijgen op. Hij mag niets vertellen erover aan Simonne. Die stelt zich vragen bij de breuk van Yvette en Stan, maar krijgt geen antwoorden.

Tot vreugde van Frank komt het terug goed tussen hem en Simonne. Ze blijft nog een tijd bij Sanitair Vercammen werken, om Marie niet in problemen te brengen nu Leontien nog steeds in het buitenland zit, maar keert dan toch terug naar Sanitechniek nu ze terug samen is met Frank. Tussen Cois en zijn vrouw Zosiane gaat het dan weer niet meer goed. Cois komt bij Frank en Simonne wonen na zijn breuk met haar. Zosiane is er echter op uit om Cois te pluimen en legt hem het vuur aan de schenen.

Yvette is terug samen met Stan en vraagt hem ten huwelijk. Ze wordt echter afgewezen en wordt de volgende dag bewusteloos aangetroffen in Sanitechniek. Simonne is in alle staten, omdat ze niet hetzelfde wil meemaken als met Florke. In het ziekenhuis blijkt dat Yvette een hersenbloeding heeft gehad. Ze komt ervan af met een tijdelijk verlamde linkerarm.

Cois is een relatie begonnen met Angèle. Frank verzet zich hevig tegen het inwonen van die laatste, maar moet dan toch toegeven, al wringen de gebeurtenissen uit het verleden nog steeds bij hem. Cois ontdekt onderaan een lade van het nachtkastje van Angèle een enveloppe met een grote som geld in. Frank trekt er meteen zijn conclusies in en vermoedt dat het gaat om het geld van Rogerke, dat die indertijd aan Angèle heeft gegeven, dat toebehoort aan hen. Simonne daarentegen geeft haar zus het voordeel van de twijfel. Angèle vertelt haar dat ze het geld ondertussen heeft meegegeven aan Stan, die het gaat beleggen tijdens zijn verblijf op de Kaaimaneilanden.

Yvette en Stan beslissen om Simonne eindelijk het nieuws te vertellen, dat ze al een jaar geheim houden. Simonne en Angèle zijn zeer verrast om te horen dat ze geen zussen, maar halfzussen zijn. En Simonne is ontzet om te horen dat Stan eigenlijk haar vader blijkt te zijn.

Thuis afl1833 5 SimonneConstant
Thuis afl1889 9 WalterSimonneMarie
Thuis afl1974 16 Simonne
Thuis afl1985 16 SimonneMoFrank
Thuis afl2018 9 Simonne
Thuis afl2025 41 MoSimonneCois

Simonne en Angele zijn zwaar aangedaan van het feit dat ze halfzussen zijn. Hoewel Angèle woest is op Stan, wil Simonne hem het voordeel van de twijfel geven en ze beslist om hem haar te laten adopteren. De hele familie maakt zich klaar voor de grote dag, maar Stan krijgt het te heet onder zijn voeten en zet het op het lopen. Frank betrapt hem en eist de 50.000 euro van Rogerke terug. Er blijft echter maar 20.000 euro over. Frank zwijgt tegen Simonne in alle talen over het geld, maar vertelt wel dat Stan met de noorderzon is verdwenen.

Sanitechniek besluit om mee in te stappen in het Eldorado project, in onderaanneming samen met Sanitair Vercammen. Er staat hen echter een reeks van onverwachte gebeurtenissen te wachten. Uiteindelijk worden de twee bedrijven failliet verklaard, wat uitdraait op een financieel fiasco voor de familie Bomans. Simonne vindt steun bij Mo, wat Frank tegen de borst stuit.

Angèle betrapt Frank erop om in café ’t Schandaal te zitten met een andere vrouw. Bij zijn thuiskomst confronteert ze hem hier vrijwel onmiddellijk mee, al komt hij volledig uit de lucht gevallen. Simonne weet niet wat ze van het verhaal moet geloven, maar Angèle neemt haar zelf mee naar het café, waar ze getuige wordt van het bedrog. Simonne is in alle staten en zet Frank direct aan de deur. Angèle is in de zevende hemel om eindelijk Frank uit hun leven te zien verbannen, maar Simonne en Cois krijgen spijt en nemen Frank terug in huis. Angèle probeert dit kost wat kost te vermijden en blijft haar best doen om te stoken tussen Frank en Simonne.

Simonne staat perplex wanneer ze Frank op het nieuws ziet verschijnen. Hij wordt namelijk gezocht nadat hij een roofmoord zou hebben gepleegd. Simonne is er het hart van in en maakt zich zorgen om de toekomst van Franky. Frank houdt zich een tijd schuil met de hulp van Cois, maar Angèle tipt de politie, waarop die beide arresteren. Cois is Angèles gedrag meer dan moe en beëindigt hun relatie. Hij wordt al snel vrijgelaten, maar voor Frank ziet het er somber uit. Hij kan echter een agent overmeesteren en ontsnappen. De volgende dagen mist alle spoor van Frank. Totdat er een nieuwe gewapende overval gebeurt in een wedkantoor, waar Eddy op dat moment aanwezig was.

De financiële toestand wordt erger en erger ten huize Bomans. Simonne kan na het vertrek van Frank de rekeningen niet meer betalen, waarop er regelmatig deurwaarders aan de deur staan. Nadat de meubels al in beslag worden genomen wordt ook het huis opgezet om te verkopen. Tijdens de openbare verkoop, die plaatsvindt in de Ter Smissen, probeert Mo het huis te bemachtigen. Hij heeft Simonne in de afgelopen weken reeds veel steun aangeboden. Mo kan bieden tot 140.000 euro, maar dan komt er een onverwachte gast opduiken. Luc overtreft zijn bod met 150.000 euro en slaagt erin het huis te kunnen komen. Simonne baart zich grote zorgen over wat Luc zijn plannen zijn.

TriviaEdit

  • Op 16 juli 2018 werd bekend gemaakt dat in augustus de musical '40-45' begon met zijn repetities. Marleen Merckx en Peter Van de Velde (Jacques Pieters) zouden hierdoor anderhalve maand niet op de set aanwezig zijn. Producer Hans Roggen liet in het midden of ze zouden verdwijnen voor een periode of gewoon minder te zien zijn.

QuotesEdit

Er zijn (nog) geen quotes van dit personage beschikbaar.

GeneriekEdit

Er zijn (nog) geen titelkaarten uit de generiek van dit personage beschikbaar.

FotoshootEdit

Foto'sEdit

Lees MeerEdit