Wikia

Stan Van Damme
Seizoenen 18192021222324 Stan Portret S23
Eerste verschijning Aflevering 3266 - 26 november 2012
Gespeeld door Jannes Coessens
Huidig beroep Student
Huidige partner Geen
Kinderen Geen
Ouders Kurt Van Damme en Judith Van Santen
Tom De Decker (adoptie)
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages

Algemene InformatieEdit

Stan Van Damme is een hoofdpersonage dat van 26 november 2012 (aflevering 3266) tot en met 18 september 2018 (aflevering 4461) en sinds 1 november 2018 (aflevering 4493) wordt vertolkt door Jannes Coessens.

Familie en LiefdeslevenEdit

Stan is de zoon van Kurt Van Damme en Judith Van Santen. Hij heeft een zus genaamd Emma Van Damme. Op jonge leeftijd verliezen Stan en Emma hun vader. Hij kwam ten overlijden aan verdrinking. Met hun grootouders langs Kurts kant, Hélène Symons en Gérard Van Damme, hebben Stan en Emma altijd een betere band gehad. Ze krijgen echter een nieuwe klap te verwerken als blijkt dat Hélène de dood van Gérard en haar volgende man Geert Smeekens op haar geweten heeft en enkele maanden na de onthulling wordt vermoord door haar minnaar William Degreef.

Judith vindt de liefde opnieuw bij Tom De Decker. Hij wordt opgenomen in het gezin en vraagt Judith ten huwelijk. Stan en Emma vertellen op de bruiloft dat ze graag hadden dat Tom hen adopteert. Op de bruiloft blijkt echter dat hij Judith al een tijd bedroog met zijn werkpartner. Judith beslist om onmiddellijk te scheiden. Hoewel Emma een even grote afkeer krijgt van Tom, gaat Stan bij hem inwonen en keert hij Judith de rug toe.

Stan leert Renée Coppens via zijn zus kennen, een meisje dat naar de zelfde middelbare school gaat als hen. De twee beginnen na een tijdje een relatie. Uiteindelijk lijkt Renée niets meer van Stan te willen weten en begint ze een relatie met de oudere Seppe. Stan gaat veel om met Joren De Witte. Dan blijkt dat hij een boon voor hem heeft.

Studies en BeroepslevenEdit

Stan volgt gedurende zijn middelbare schoolcarrière een richting in het ASO. Hij zal waarschijnlijk afstuderen in 2019.

VerhaallijnenEdit

Thuis afl4450 X01 Stan
Thuis afl4452 11 TomStan
Thuis afl4458 7 TomStanTomNancyBritney
Thuis afl4461 7 TomStanJudith
Thuis afl4496 4 StanThilly
Thuis afl4518 14 AnnTaniaStanEmma
Thuis afl4548 10 JorenStan

Stan is helemaal over zijn toeren aan het rondrijden op zijn brommer. Ondertussen is Britney getuige van een vreemd voorval bij een vijver. Ze haast zich weg op haar fiets, maar wordt aangereden door Stan in haar haast. Stan is in shocktoestand en pleegt vluchtmisdrijf. Leo en Britney worden naar het ziekenhuis gehaast, terwijl Stan verder blijft ronddwalen op zijn brommer. Uiteindelijk wordt hij gedwongen te stoppen wanneer hij zonder benzine valt. Hij gaat naar Tom zijn kantoor en vraagt hem om hulp. Zijn brommer heeft hij op een onbekende plaats achtergelaten.

Leo is er ernstig aan toe en moet een gevaarlijke operatie ondergaan. Hij heeft namelijk een hersentrauma opgelopen en de druk in zijn hersenen moet verlaagd worden. Britney heeft een gebroken been en belandt enkele weken in een rolstoel. Stan verkeert nog steeds in shocktoestand en wilt tegen niemand een woord zeggen. Judith probeert opnieuw toenadering te zoeken tot haar zoon, maar krijgt ook geen woord uit hem. Uiteindelijk breekt Stan nadat Tom heeft vernomen dat hij Britney heeft aangereden. Marianne heeft Stan namelijk herkent op beelden die op Britneys tablet zijn teruggevonden.

Tom probeert samen met Stan de brokken te lijmen en laat Stan een verklaring afleggen aan de politie. Daarop dient Stan zijn daden toe te geven aan Britney en haar moeder, Nancy. Die is in alle staten als ze het nieuws hoort en wilt dat de politie onmiddellijk iets doet aan het vluchtmisdrijf. Leo ziet in dat Stan hem niet met kwaad opzet heeft verwondt en gaat akkoord geen klacht in te dienen, op voorwaarde dat Stan zijn verontschuldigingen komt aanbieden.

Stan bekomt van de gebeurtenissen en krijgt van Tom te horen dat hij beter verhuist. Judith is aanvankelijk blij te horen dat Stan terug naar huis komt, maar dan laat hij weten dat hij van plan is op internaat te gaan. De plannen veranderen echter nadat Stan is moeten verschijnen voor de jeugdrechtbank. De rechter spreekt uit dat hij voor drie maanden in een jeugdinstelling geplaatst wordt. Stan neemt afscheid van zijn gezin en wordt geplaatst.

Thilly keert terug naar België en gaat regelmatig langs bij Stan. Ze overtuigt ook Judith om met haar een weekje naar de Ardennen te gaan. Tijdens het weekend krijgt Tom slecht nieuws te horen: Stan ligt in het ziekenhuis met een gesprongen appendix. Judith is tijdelijk onbereikbaar, maar Tom waakt aan Stans bed. Bij haar terugkeer voelt Judith zich erg schuldig, maar tegelijkertijd begint ze zo terug het goede in Tom te zien. Stan moet na zijn ontslag in het ziekenhuis terug naar de instelling, maar kan al gauw weer een dagje naar huis. Hij is blij om Sinterklaas te kunnen vieren samen met Judith, Emma en Tom. Bij zijn ontslag uit de instelling beslist Stan om terug thuis te gaan wonen. Judith is dolgelukkig met zijn beslissing.

Stan merkt dat zijn oude vrienden hem hebben laten vallen. Hij is blij dat ondanks alles Joren hem is blijven steunen. Hij begint samen met hem zwemtraining te volgen, al is Joren al veel meer getraind dan hem. Stan kan echter zwemcoach Jacques niet uitstaan, aangezien die een boon lijkt te hebben voor Judith. Joren is verrast wanneer na de zwemles Stan hem op de mond kust.

TriviaEdit

QuotesEdit

Er zijn (nog) geen quotes van dit personage beschikbaar.

GeneriekEdit

FotoshootEdit

Foto'sEdit

Lees MeerEdit